Hannas praktik - del 1

Måndag den 9 mars

Hej allesammans! Jag heter Hanna och läser till lärarassistent på distans vid Kalix Folkhögskola, men jag är nog mer känd för att ha grundat Lärarassistenternas.

På min utbildning har vi under höstterminen haft fältstudier på låg-, mellan-, och högstadiet samt gymnasiet och nu under vårterminen har vi tre praktikperioder där vi får välja fritt vilket/vilka stadier vi vill vara på.

Idag har vår andra praktikperiod börjat och jag har valt att vara på en av mina fältstudieplatser - estetiska programmet musik på gymnasiet. Jag gick själv estetiska på gymnasiet fast i en annan kommun och med teaterinriktning. Det var den roligaste tiden i hela mitt liv, lätt! Så givetvis ville jag tillbaka till estetmagin under mina fältstudier och praktik.

Under fältstudierna var min handledare fast besluten om att det var mentorskapet lärarna behövde bli avlastade med. Hon förklarade det som att lärarrollen och mentorrollen krockar. Som mentor ska hon vara en förstående medmänniska och som lärare ska hon bedöma utifrån kursmålen; vilket innebär att hon inte kan ta hänsyn till det hon fått till sig som mentor.

Eftersom jag är väldigt nyfiken på arbetet som mentor kändes det som ett kall att lägga en praktikperiod där. Att de dessutom har musikalår (vartannat år sätter de upp en stor musikal), lockade minst sagt den här forna teater-esteten.

Under mina fältstudier i höstas fick jag bland annat vara med och bistå lärarna med manusarbetet. Även om musiklärarna har lång erfarenhet av att jobba med musikal på skolan uppskattade de min teaterbakgrund och såg mig som en tillgång.

Och nu är jag alltså tillbaka och nästa vecka har musikalen Rock of ages premiär. Det innebär att de har musikalveckor under min praktik, vilket i sin tur innebär att de inte har några vanliga lektioner. De kör all in på musikalen. Med andra ord kommer ni få följa med på en lite annorlunda praktikperiod.

Idag har jag mest bara observerat. Tittat hur lärarna jobbar, hur de samspelar med varandra och eleverna, hur eleverna samspelar med varandra och inte helt oundvikligt; suttit med "regissörsglasögonen" på. Jag har följt fyra musiklärare, en danslärare och en ljustekniker in action. Faktiskt samma ljustekniker som vi hade när jag gick estet för 14 år sen. Och så givetvis musikalgänget bestående av ettor, tvåor och treor.

Dagen började med samling i aulan där både lärare och elever hade riggat scenen under sportlovet förra veckan. Min handledare höll i samlingen och gick igenom viktiga saker att tänka på när man spelar teater. Eftersom detta är musikelever faller det sig inte lika naturligt med teater för alla. Jag presenterade mig, berättade att jag gått teater och att jag gärna delade med mig av tips om någon ville ha.

Efter samlingen förflyttade vi oss till ett klassrum där vi hade uppsjungning. Sen repade vi olika scener och sånger i aulan fram till lunch. Därefter behövde ljusteknikern rigga i aulan så vi delade upp oss och övade på det vi behövde. Jag följde med dansläraren och såg eleverna sätta flera coola danser.

Efter danspasset fortsatte vi alla i aulan, nu skulle några scener med både livemusik, dans och teater finslipas och nötas in. Och WOW säger jag bara, vilka fantastiska elever, riktiga stjärnor! Så häftigt att få vara med på detta även om jag inte bidrog så mycket just idag.

Fortsättning följer!