Hannas praktik - del 5
Dagen började i vanlig ordning med samling i helklass. Några elever som varit hemma var nu tillbaka så klassen fick repetera gårdagens Corona-info för dem. Veckans skolvärdar tog närvaron och sedan delade vi upp oss i halvklass. Ena halvan körde matte med läraren och den andra hade NO med mig. På NO:n fortsatte vi arbeta med kroppen och de flesta jobbade på riktigt bra.
Efter det passet gick läraren ut och var rastvärd medan jag sjönk ner i personalrummets massagestol med en kopp kaffe.
När rasten var slut hade jag och läraren NO med nästa grupp och den första gruppen hade engelska. Jag antog mig samma elev som igår, idag däremot hade hens arbetskompis återvänt, men jag märkte snabbt att de båda behövde hjälp att komma igång. Vi repeterade vad vi lärt oss igår och lärde oss än lite mer. Men det gick trögt att få igång skrivandet så läraren tog över. Jag uppmärksammade ytterligare en elev som så gärna ville, men hade svårt att komma igång, så jag slog mig ner bredvid hen och hjälpte till att formulera texten. Då gick det undan och det märktes att hen blev glad att ha fått så mycket gjort.
Den pedagogiska lunchen bjöd på köttfärssoppa och härliga samtal med eleverna. Sen gick jag ut för att vara rastvärd där jag och treorna drogs till varandra som magneter. Några tjejer satt och hejade när några killar i fyran spelade bandy. Ytterligare några tjejer kom dit och undrade vad de gjorde. Klassens lillgamla tjej sa: "Vi fördärvar pojkar", jag skrattade gott. En av tjejerna vände sig till mig och sa: "Du vet, det var fredag den trettonde nyss! Hade du nån otur då?", "Nej, det tror jag inte", " Det var det jag tänkte; du har ju redan haft din otur!". Hon syftade på en "hemlis" jag berättade om under förra praktikperioden när vi körde tjejsnack. Blev så rörd att hon tänkt på mig i fredags. När eleverna hade det som roligast i skolgårdens gigantiska klätterställning fick jag tyvärr meddela att det var dags att gå in.
Medan läraren körde läsning med klassen hade jag kafferast. När jag återvände var det direkt in i hetluften. Läraren hade ett allvarligt samtal i helklass om klottret som börjat ske allt oftare. Hon passade även på att nämna att det nu kommit en ny knapp i skolportalen som hon kan klicka i om eleven är i klassrummet men inte jobbar med det den ska. Som en påminnelse om att det inte går att bara sitta av lektioner. Samtalet avrundades med att hon gick igenom veckans aktiviteter; längdskidåkning imorgon och friluftsdag med skidor/pulka på på torsdag. Gympaläraren kom även förbi för att kolla vilka som behövde låna skidor imorgon.
Sen tog vi halva klassen till ett grupprum för att ha matte medan andra halvan blev kvar i klassrummet för att ha engelska. På matten fick eleverna varsin mini-whiteboard med penna och sudd att stödräkna på medan de körde diagnos i helgrupp. Läraren bad mig sätta mig vid två ofokuserade elever. Hur mycket jag än bad dem sluta klottra på sina mini-whiteboards så hade de inte ro att sluta. Men när jag såg ena eleven rita ett stort hakkors blev det allvar. Jag bad hen genast sudda ut det och förklarade att vi inte ritar såna symboler, när hen nonchalerade mig avbröt jag lektionen och tillkallade läraren direkt. Hen suddade snabbt ut innan hon hann se, men jag sa som det var, läraren markerade tydligt sitt missnöje och sa att de skulle prata om det senare. Lektionen fortsatte sedan som vanligt. Kändes lite dramatiskt, men vissa saker får bara inte normaliseras.
Efter eleverna gått hem/till fritids gick jag till arbetslagsrummet. Tillsammans med treornas lärare planerade vi morgondagen som går i nationella provens tecken. Vilket var lite trixigt att få ihop med sjuka lärare och resurs, men vi fick ihop det. Jag kopierade upp lite uppgifter inför morgondagen och samlade på mig lite administrativa uppgifter att göra imorgon när eleverna gått hem.
Det känns så hemma i skolan, så rätt. Det är med barn och unga jag vill jobba med. Det trodde jag inte för några år sen, tänk vad mycket som förändras när man blir förälder.
Efter det passet gick läraren ut och var rastvärd medan jag sjönk ner i personalrummets massagestol med en kopp kaffe.
När rasten var slut hade jag och läraren NO med nästa grupp och den första gruppen hade engelska. Jag antog mig samma elev som igår, idag däremot hade hens arbetskompis återvänt, men jag märkte snabbt att de båda behövde hjälp att komma igång. Vi repeterade vad vi lärt oss igår och lärde oss än lite mer. Men det gick trögt att få igång skrivandet så läraren tog över. Jag uppmärksammade ytterligare en elev som så gärna ville, men hade svårt att komma igång, så jag slog mig ner bredvid hen och hjälpte till att formulera texten. Då gick det undan och det märktes att hen blev glad att ha fått så mycket gjort.
Den pedagogiska lunchen bjöd på köttfärssoppa och härliga samtal med eleverna. Sen gick jag ut för att vara rastvärd där jag och treorna drogs till varandra som magneter. Några tjejer satt och hejade när några killar i fyran spelade bandy. Ytterligare några tjejer kom dit och undrade vad de gjorde. Klassens lillgamla tjej sa: "Vi fördärvar pojkar", jag skrattade gott. En av tjejerna vände sig till mig och sa: "Du vet, det var fredag den trettonde nyss! Hade du nån otur då?", "Nej, det tror jag inte", " Det var det jag tänkte; du har ju redan haft din otur!". Hon syftade på en "hemlis" jag berättade om under förra praktikperioden när vi körde tjejsnack. Blev så rörd att hon tänkt på mig i fredags. När eleverna hade det som roligast i skolgårdens gigantiska klätterställning fick jag tyvärr meddela att det var dags att gå in.
Medan läraren körde läsning med klassen hade jag kafferast. När jag återvände var det direkt in i hetluften. Läraren hade ett allvarligt samtal i helklass om klottret som börjat ske allt oftare. Hon passade även på att nämna att det nu kommit en ny knapp i skolportalen som hon kan klicka i om eleven är i klassrummet men inte jobbar med det den ska. Som en påminnelse om att det inte går att bara sitta av lektioner. Samtalet avrundades med att hon gick igenom veckans aktiviteter; längdskidåkning imorgon och friluftsdag med skidor/pulka på på torsdag. Gympaläraren kom även förbi för att kolla vilka som behövde låna skidor imorgon.
Sen tog vi halva klassen till ett grupprum för att ha matte medan andra halvan blev kvar i klassrummet för att ha engelska. På matten fick eleverna varsin mini-whiteboard med penna och sudd att stödräkna på medan de körde diagnos i helgrupp. Läraren bad mig sätta mig vid två ofokuserade elever. Hur mycket jag än bad dem sluta klottra på sina mini-whiteboards så hade de inte ro att sluta. Men när jag såg ena eleven rita ett stort hakkors blev det allvar. Jag bad hen genast sudda ut det och förklarade att vi inte ritar såna symboler, när hen nonchalerade mig avbröt jag lektionen och tillkallade läraren direkt. Hen suddade snabbt ut innan hon hann se, men jag sa som det var, läraren markerade tydligt sitt missnöje och sa att de skulle prata om det senare. Lektionen fortsatte sedan som vanligt. Kändes lite dramatiskt, men vissa saker får bara inte normaliseras.
Efter eleverna gått hem/till fritids gick jag till arbetslagsrummet. Tillsammans med treornas lärare planerade vi morgondagen som går i nationella provens tecken. Vilket var lite trixigt att få ihop med sjuka lärare och resurs, men vi fick ihop det. Jag kopierade upp lite uppgifter inför morgondagen och samlade på mig lite administrativa uppgifter att göra imorgon när eleverna gått hem.
Det känns så hemma i skolan, så rätt. Det är med barn och unga jag vill jobba med. Det trodde jag inte för några år sen, tänk vad mycket som förändras när man blir förälder.