Lenas LIA - del 2
Tisdag 4/2
Idag blev det i stort sett som jag trodde - lite planerat och lite oplanerat.När jag kliver in i arbetsrummet på morgonen sitter pedagogassistenten och fixar med att hitta vikarier till de lärare som är hemma. Vabruari är kommen. Jag och pedagogassistenten är de som kollar av frånvaro på morgonen. Hen sköter i första hand vikarieanskaffningen och jag stöttar vid Jens frånvaro. Idag har tre lärare varit hemma, så tio lektioner skulle lösas. Hen lyckades få vikarier till nio av dem. Jag hjälpte hen genom att springa runt i skolan och prata med lärare som inte hann kolla sin mail om de kunde hjälpa.
Så min dag planerades med post-it-lappar. Vad skulle jag gjort utan denna fantastiska uppfinning?!
Mellan spring för vikarieanskaffning har jag också jagat efter lärare. Ena eleven jag skulle stötta idag, hade jag fortfarande inte fått uppgifter som hen kan göra på extra stöd-tiden med mig.
Jag gick till specialpedagogen som har en övergripande bild över vad hen behöver. Där fick jag till mig olika uppgifter, men bara i ett ämne. Jag behövde ändå hämta in fler.
När jag går förbi elevens mentors hemklassrum ser jag att hen har en lugn lektion där eleverna jobbar självständigt, så jag går in och stör. Jag är alltid välkommen in hos den här läraren. Hen är också undervisande lärare i två av kärnämnena till min elev. Jag får mer info om planeringen för ämnena. Får också reda på att eleven bara saknar två uppgifter i musik, för att få betyg.
Eleven jag ska stötta går i nian så varje betyg kommer ha stor betydelse. Jag tar med mig info på post-it och går vidare till nästa elev.
På schemat står nu skriva matte prov åt elev i åttan med gipsad skrivarm. Jisses säger jag bara! Eleverna i klassen skojade innan lektionen om att jag skulle hjälpa eleven att fuska. Fanns inte en chans. Så mycket kunskap jag har tappat. Jag har fått för mig att jag är ganska bra på matte, men ekvationerna har jag glömt ganska mycket om. Mycket eleven bad mig skriva var rena grekiskan för mig. Eleven var grym, hen kunde inte bara räkna ut ekvationer på A-nivå, hen kunde även förklara för mig hur hen ville att jag skulle skriva.
Efter matteprovet blev det pedagogisk lunch. Fantastisk god rotfruktskebab blev det och ett mycket givande samtal med personal ur trygghet- och elevhälsoteamet.
Efter lunch mötte jag upp eleven som jag under förmiddagen jagat uppgifter till. Jag mötte upp hen på en sista lektion i kemi. Hen blev så glad att få skriva bort kemi för att kunna koncentrera sig på att få E i svenska och engelska. Vi planerade och gjorde upp delmål inför provet i svenska nästa vecka. Hen ville att jag skulle kolla med musikläraren om det gick att ta ikapp de uppgifter som saknades för ett E.
I morgon blir det att samla in ännu fler uppgifter för eleven, men först på morgonen ska jag och några fler personal ta med oss åk 7 för en förmiddag på isstadion. Kanske att jag hinner prata med SO-lärarna om nationella provets planering i morgon, för den här dagen fylldes med annat på prioriteringslistan.