Therese praktik - del 2
Tisdag den 3 mars
Då var det tisdag och arbetsdagen starta som vanligt kl 7.30. Börjar med att hamna i en diskussion med en elev i årskurs 5 huruvida han ska vänta ute på skolgården som de andra eller inte samt att han inte ska vara nere på lågstadiet och gömma sig. Efter en stund "ger han upp" och går iväg ut medan jag möter dagens första problem. Förskoleklassen står utan lärare då deras ord är sjuk och ingen vikarie dykt upp. Någon ringer bemanningen och hör efter om det kommer någon vikarie medan jag och Jessica planerar upp snabbt vem som ska ta vad. Det är hon, jag och en elevassistent, vi kommer fram till att jag startar upp förskoleklassen så hoppas vi att det dyker upp någon.Får 5 min på mig att kolla igenom planeringen innan det ringer in och 20 st 7-åringar står i tamburen. Vi börjar med att hälsa varandra välkomna, berättar att det blir jag som är med dem till att börja med och sen tar vi almanackan, lottar dagens värd och går igenom deras dag med bildstödet på tavlan. Under tiden har vikarinen smygit in i klassrummet och det är dags att presentera honom. Jag som är "praktikant" om än en van sådan går igenom dagens planering med honom, visar vart personalrum och matsal finns osv och meddelar att vi finns i klassrummet bredvid om det är något.
Återvänder till klass 1 där några ställt sig i led för att gå iväg till grupprummet. De väntade lugnt på mig och tar med dem för att skriva meningar samt öva hur de byggs upp, stor bokstav, mellanrum och punkt osv. Idag var det en bra dag för dem och arbetsron var lugn och skön. Berömmer dem innan vi avslutar för rast och försöker få dem att tänka på hur mycket de hann när det var mindre prat och mera fokus.
Idag kom jag iväg på min rast i tid och fick sitta i lugn och ro. När det ringer in kommer alla utan två, eleverna berättar att de dröjt sig kvar i skolskogen och antagligen inte tänkt komma tillbaka. Elevassistenten kommer efter ett tag, även han har "misslyckats" med att få dem tillbaka och en från fritids gör ett försök. Det tar fokus från hela klassen, vi sätter igång lektionen men sånt här gör hela gruppen orolig. Så mycket som sker under en skoldag som gör att hela planeringen kastas om. De ska jobba med NTA lådor som är olika experiment, dagens består i att väga olika livsmedel, jämföra vikt och rita diagram. Det är en uppgift som alla gillar och de arbetar med sin bänkkompis. Det krävs dock en del ledning av oss vuxna i rummet och mycket frågor då alla inte lyssnar vid genomgången. Det blir trots allt en bra lektion och de två eleverna kommer tillbaka efter ett tag. Jessika ber mig ta klassen till maten efter lektionen och hon vill prata med de två som avvek efter rasten. Får hjälv av elevassistenten och det blir en lugn matstund.
Efter lunch är jag rastvakt och det leks i olika hörn av skolgården. Det är en stor yta och vi är 2 st vuxna ute så gäller att röra på sig hela tiden för att se vad som sker. Idag var det flera som grät, någon hade bråkat men en kompis om huruvida det fanns en pizza med pommes eller inte, någon hade hamnat under i en lek och kände hur den inte fick luft, någon saknade sin mamma osv. I den här åldern är de inte så stora och det är mycket omvårdnad och "små saker" kan bli jobbiga för dem, de behöver en hel del stöttning socialt. Å andra sidan är det ofta lätt att lösa deras dilemman och slutar oftast med ett förlåt och leken kan fortsätta.
När det ringer in tar det som oftast 5-10 min av lektionen innan alla är inne och sitter på sina platser. Idag var inget undantag och det tar en hel del tid av lektionerna. Vi fortsatte med vikten, diagram mm för att bli klara med det. Tyvärr var det en elev som hade en tuff dag och funkade inte alls med den ordinarie vuxne som brukar finnas bredvid. Det sluta med att Jessika bad mig ta över lektionen och hon fick fokusera på denna elev ist. Visade sig bli en bra lösning då hon kunde nå eleven och det blev en bättre avslutning än början av dag för denna elev.
Sista lektionen hade de elevens val och jag var med som stöttning i en grupp där det var blandat med elever från F-klass upp till årskurs 3. Det blev en halvbra lektion då vi var 3 vuxna men ingen ordinare och tyvärr tas det inte alltid emot så väl av alla elever. Här kan man se vilken skillnad det gör med relationer, hur man byggt upp en kontakt och en ömsesidig respekt. Återvänder sen till 1:ans klassrum för att avsluta dagen och följa bussbarnen ut.
Möter Jessica på väg tillbaka och vi tittar på varanndra och tänker högt, vad hände?! Idag vad det ingen bra dag på flera håll. Mycket av det som var planerat fick antingen skyndas igenom eller strykas helt då det uppstod så mycket annat som ingen kan planera eller påverka i förhand.
Vi tar oss till hennes arbetsplats och pratar igenom dagen, vad gjorde vi och vad kunde gjorts annorlunda?! Märker ute i verksamheterna vilka dagar det blir ibland, vad lärarna tampas med samtidigt som de har krav på sig att lära ut, uppfylla mål osv. Här ser jag ännu något som vi lärarassistenter kan bidra med. Finnas där som stöttning och hjälpa till med diverse. Just idag tänker jag på konflikter som följer med in i klassrummet efter i stort sett varenda rast.
Ser framemot en ny dag imorgon där det väntar nya kunskaper och utmaningar.