Therese praktik - del 3

Onsdag den 4 mars

Då var vi mitt i veckan redan och med gårdagens "kaos" i huvudet begav jag mig till skolan idag igen. Möter där städerskan innanför dörren som vill prata en stund. Visar sig att hon fått klagomål och undrar om jag vet något. Blir en stund med henne för att försöka hjälpa till med vad det handlar om. Ev är det inte hennes städning som är problemet utan att kommunen skurit ner antalet timmar med ca hälften och resultatet blir därefter. Lämnar henne med en känsla av att jag kunde hjälpa till & få henne & se att det nog inte var hon som är problemet utan kommunens budget.​

Väl i klassrummet visar det sig att internet ligger nere. Då frånvaron görs via Tieto vet vi inte vilka barn som är sjuka och kan inte heller starta upp den lugna musiken som möter dem varje dag när de kliver in genom dörren. Jessika har fått något sms och några var borta även igår
När barnen kommer in är det 5 st borta och hon går iväg för att ringa 2 st vårdnadshavare för att kolla så allt är i sin ordning. Hade jag arbetat på skolan tänker jag att detta legat på mig som lärarassistent men då jag varken har tillgång till uppgifter eller någon relation till föräldrarna som praktikant blir det hon som gör det och jag pratar med barnen så länge. Går igenom dagen på tavlan, pratar om almanackan och lyssnar samt svarar de som vill berätta om något.​

När det är ro i klassen och Jessika är tillbaka är det läsning i smågrupper. Tar med några som behöver lugnt kring sig och läser igenom 3 kapitel med dem samt pratar om innehållet och försöker få alla att delta. Blir oftast 1 eller 2 som pratar och resten sitter tysta. Då är frågan om de inte förstått eller om de är blyga? Tänker ändå att detta sättet att arbeta gynnar de försiktiga barnen då det är lättare att prata inför några få än en hel klass.​

Vi återvänder till klassrummet och det är dags för frukt och samtidigt får de lyssna på ett avsnitt av Hugo och Josefin.

När klockan ringer är det inte rast som vanligt utan idag går 1:an tillsammans med F-klass till skogen. Det tar sin tid innan ca 45 barn har fått på sig och är redo. Skolan ligger naturnära och en kort promenad på 5 min så är vi i en härlig miljö med massa möjlighet till rörelse, lek och upptäckter. Väl där blir det lite missöden, någon trampar ner i den lilla bäcken och behöver gå tillbaka men på det stora hela var det en bra stund med glada barn.​

Tillbaka i skolan igen väntar dagens lunch som intas under tystnad och alla sitter lugnt och stilla. Skogen suger energi och det var trötta barn som behövde fylla på.​

Direkt efter följer jag med halva klassen på idrott tillsammans med idrottsläraren. Är vakt i omklädningsrummet hos tjejerna och får mana på dem några gånger då det är mycket att prata om. Idag blev det hinderbana och var uppskattat. De var hjälpsamma och duktiga med att hjälpa till både före och efter när vi skulle städa. En mycket bra lektion där alla deltog efter sina förutsättningar.​

När vi är tillbaka i klassrummet igen avslutar den andra gruppen sin mattelektion som de haft med Jessika och det blir ett avsnitt av "Livet i mattelandet" och därefter är det tack och hej för idag.​

Om gårdagen var kaos och rörig var dagen idag helt tvärt om. Det rådde arbetsro, det flöt enligt plan och det är dagar som dessa anar jag som hjälper skolpersonal att få ny energi efter tuffare dagar.​

På återseeende imorgon!​