Therese praktik - del 6

Måndag och ny vecka. Kom i god tid till skolan idag, gick in i klassrummet och förberedde för lektionen. Klockan ringer och barnen kommer in en efter en. Jag tar emot i dörren då Jessika fick annat att göra strax innan. Berättar för dem när vi hälsar att de har nya platser och ska kolla efter sitt namn. Det blir lite stimmigt och spännade, - vem ska jag sitta med denna gången?! När alla hittat sin plats är Jessika tillbaka och kör igenom morgonrutinen med almanackan mm.​

Sen är det dags för nya "hemliga kompisen". Det innebär att alla får varsin lapp med en klasskompis namn på. De ska kolla utan att säga något och sen är man lite extra go och snäll mot den under veckan. Det kan vara att man hämtar mjölk i matsalen, frågor om kompisen vill vara med på rasten eller att man har ett vänligt språk. Detta har de kört under vårterminen och det är ett inslag som barnen tycker om. På fredagen får de gissa vem som varit "min hemliga kompis".

Jag tar med den ena gruppen till svenskarummet för att prata meningsbyggad och därefter får alla varsin tärning med bilder på. De ska slå den och skriva en mening som innehåller ordet de ser på bilden. Denna gruppen är snabba och långt fram i både skrivning och läsning så blev en bra lektion med lugn och ro. De ville inte sluta skriva och en del fick ihop två papper med meningar, man bytte tärningar med varandra allt eftersom de blev klara.​

Tar med eleverna tillbaka till klassrummet och går iväg för att kopiera upp material till och förbereda inför GOTD (Grey of the day) imorgon.​

Vi äter lunch och därefter är det min tur att vara rastvakt. Solen skiner och det blir tjat om ifall man ska ha överdragsbyxor eller inte. Vi bestämmer att alla tar på sig det men när vi sen är ute var det verkligen vår i luften och solen värmde skönt. Då barn i denna åldern inte står still många sekunder är de snart genomsvetta och många tar av sig och går i t-shirt. Pratar med dem om det olämpliga i detta och vissa lyssnar medan en del slår bakut.​

Nu var det dags för nästa grupp som ska skriva med tärningarnas hjälp. Här var arbetsglädjen inte på samma nivå, de har det svårare och inte självgående på något vis. Tyvärr ser man här hur mycket mer det krävs för att få arbetsglädje när något är svårt och klagar en elev är det så lätt att de andra hänger på. Jag inser att det inte kommer bli så mycket skrivit så ändrar strategi och vi gör det tillsammans istället. Eleverna får kasta tärningen och sen hitta på en mening som vi skriver tillsammans på tavlan och därefter skriver de ner dem i sin bok.​

Vi går tillbaka till klassen och avslutar dagen där. Jag är bussvakt och följer med ut till de väntande bussarna. Efter det har jag en timmas planering och tittar igenom ett avsnitt av UR's program "Hotell kom som du är". Detta ska jag hålla i imorgon och vi ska titta på några avsnitt och prata kring vad det handlar om.​