Therese praktik - del 7
Tisdag den 10 mars
Hejsan! Då var jag här igen och summerar ännu en dag ute i verkligheten.
Åkte lite tidigare idag då jag skulle ha klassen själv större delen av dagen. Det körde ihop sig på skolan och de behövde Jessika till nationella prov och jag blev en "nödlösning". Vi hjälptes åt med planeringen och jag fick komma med egna idéer också. Igår var många elever borta och vi levde lite på hoppet att det skulle vara så även denna dag. Det är en stor klass, 27 elever med en del myror i brallan på sina håll som gör att det krävs tydlighet och struktur och fullt fokus. När vi går igenom dagens frånvaro ser vi att de flesta är tillbaka och vi bestämmer att jag får ta hjälp av pedagogen vägg i vägg där fskklassen håller till om det kör ihop sig. De hade fåtal barn på plats då vattkopporna sen förra veckan härjar än.
Klockan ringer in och det blir vanliga hej och klapp i dörren innan de sätter sig vid sina platser. Jessika kommer förbi och berättar vad som väntar under dagen och peppar dem att visa "sitt allra bästa jag" som finns i varenda unge där inne. Jag tar över och det väntar en uppgift där de ska följa en text, leta bokstäver och färglägga. Tillslut har de fått fram en ledtråd med ett hemligt meddelande. På de flesta håll jobbas det flitigt medan det för några är svårare. Jag försöker räcka till men känner att det är nästan omöjligt med så många barn och flera som behöver stöttning. Det blir en hyfsad lektion som jag bryter tidigare än planerat för att ist läsa högt för dem lite längre än vanligt.
Klockan ringer ut och jag tar rast. Idag är det rastskoj och fritidspedagogerna har planerat upp aktiviter. Det är uppskattat och ser ju mer jag är ute hur mycket de behöver vuxenstöd under rasterna. Det blir mycket konflikter, alltid ngn som är ensam, någon missförstår och känner sig ledsen osv osv. Kan nog säga att det inte är en rast de kommer in från utan att det är något som tas med in i klassrummet och man får ta i det antigen då eller om någon har möjlighet att ta med de barnen det berör och lösa det utanför så resten kan starta lektionen. Detta är något vi lyft under utbildningen, att det kan vara en syssla vi lärarassistenter kan avlasta pedagogerna med. Samtidigt ser jag hur tight det är med tid hela dagarna och tänker att finns vi på skolan är vi med all säkerhet uppbokade på något och därmed blir det svårt även för oss att ta de där samtalen just när de behövs.
Återvänder till klassrummet några minuter innan eleverna väntas in. Förbereder film från UR, Hotell kom som du är. Det är ett hotell som drivs av en intolerant ägarinna som inte vill ta emot gäster som avviker från hennes normer. Tanken med detta är att få en diskussion kring vilka fördomar de har, vad anser de är normalt och låter ni kompisarna vara sig själva?! Det blir en riktigt bra lektion och de följer avsnitten med stor inlevelse. Efter pratar vi och så mycket kloka tankar finns i dessa 8-åringar.
Dags för lunch och även där var det bara jag ist för tre vuxna som i vanliga fall. Jag samlar dem i ett led i klassrummet och berättar att nu önskar jag att alla tänker sig för, hjälpas åt att hålla ner volymen och vi gör detta till en bra stund som vi sen kan berätta om för Jessika. Efteråt kan jag bara berömma och konstatera innan jag släpper iväg dem på lunchrast att idag blev det guldstjärnor till klass 1 i matsalen. Tror på att förstärka berömmet när något blir riktigt bra.
Om lunchen var lugn blev rasten desto livligare men de hade roligt. Det var dock stimmiga lekar vilka tyvärr som så ofta slutade med tårar och ilska från några. Det tar sin stund även efter denna rast för att få arbetsro och de kan släppa det som skedde. Det blir bra lektioner efter lunch och jag kan avsluta dagen med en bra känsla över att jag faktiskt löste denna dag bra tillsammans med eleverna.
Efter skoldagens slut planerade jag för morgondagens lektion i skogen. Har fått fria händer där och kommer använda olika aktiviter som vi fick lära oss på en föreläsning under en av våra närträffar. Det handlade om utepedagogik och återkommer imorgon med mer från den lektionen.
Hejsan! Då var jag här igen och summerar ännu en dag ute i verkligheten.
Åkte lite tidigare idag då jag skulle ha klassen själv större delen av dagen. Det körde ihop sig på skolan och de behövde Jessika till nationella prov och jag blev en "nödlösning". Vi hjälptes åt med planeringen och jag fick komma med egna idéer också. Igår var många elever borta och vi levde lite på hoppet att det skulle vara så även denna dag. Det är en stor klass, 27 elever med en del myror i brallan på sina håll som gör att det krävs tydlighet och struktur och fullt fokus. När vi går igenom dagens frånvaro ser vi att de flesta är tillbaka och vi bestämmer att jag får ta hjälp av pedagogen vägg i vägg där fskklassen håller till om det kör ihop sig. De hade fåtal barn på plats då vattkopporna sen förra veckan härjar än.
Klockan ringer in och det blir vanliga hej och klapp i dörren innan de sätter sig vid sina platser. Jessika kommer förbi och berättar vad som väntar under dagen och peppar dem att visa "sitt allra bästa jag" som finns i varenda unge där inne. Jag tar över och det väntar en uppgift där de ska följa en text, leta bokstäver och färglägga. Tillslut har de fått fram en ledtråd med ett hemligt meddelande. På de flesta håll jobbas det flitigt medan det för några är svårare. Jag försöker räcka till men känner att det är nästan omöjligt med så många barn och flera som behöver stöttning. Det blir en hyfsad lektion som jag bryter tidigare än planerat för att ist läsa högt för dem lite längre än vanligt.
Klockan ringer ut och jag tar rast. Idag är det rastskoj och fritidspedagogerna har planerat upp aktiviter. Det är uppskattat och ser ju mer jag är ute hur mycket de behöver vuxenstöd under rasterna. Det blir mycket konflikter, alltid ngn som är ensam, någon missförstår och känner sig ledsen osv osv. Kan nog säga att det inte är en rast de kommer in från utan att det är något som tas med in i klassrummet och man får ta i det antigen då eller om någon har möjlighet att ta med de barnen det berör och lösa det utanför så resten kan starta lektionen. Detta är något vi lyft under utbildningen, att det kan vara en syssla vi lärarassistenter kan avlasta pedagogerna med. Samtidigt ser jag hur tight det är med tid hela dagarna och tänker att finns vi på skolan är vi med all säkerhet uppbokade på något och därmed blir det svårt även för oss att ta de där samtalen just när de behövs.
Återvänder till klassrummet några minuter innan eleverna väntas in. Förbereder film från UR, Hotell kom som du är. Det är ett hotell som drivs av en intolerant ägarinna som inte vill ta emot gäster som avviker från hennes normer. Tanken med detta är att få en diskussion kring vilka fördomar de har, vad anser de är normalt och låter ni kompisarna vara sig själva?! Det blir en riktigt bra lektion och de följer avsnitten med stor inlevelse. Efter pratar vi och så mycket kloka tankar finns i dessa 8-åringar.
Dags för lunch och även där var det bara jag ist för tre vuxna som i vanliga fall. Jag samlar dem i ett led i klassrummet och berättar att nu önskar jag att alla tänker sig för, hjälpas åt att hålla ner volymen och vi gör detta till en bra stund som vi sen kan berätta om för Jessika. Efteråt kan jag bara berömma och konstatera innan jag släpper iväg dem på lunchrast att idag blev det guldstjärnor till klass 1 i matsalen. Tror på att förstärka berömmet när något blir riktigt bra.
Om lunchen var lugn blev rasten desto livligare men de hade roligt. Det var dock stimmiga lekar vilka tyvärr som så ofta slutade med tårar och ilska från några. Det tar sin stund även efter denna rast för att få arbetsro och de kan släppa det som skedde. Det blir bra lektioner efter lunch och jag kan avsluta dagen med en bra känsla över att jag faktiskt löste denna dag bra tillsammans med eleverna.
Efter skoldagens slut planerade jag för morgondagens lektion i skogen. Har fått fria händer där och kommer använda olika aktiviter som vi fick lära oss på en föreläsning under en av våra närträffar. Det handlade om utepedagogik och återkommer imorgon med mer från den lektionen.